Sverige till Spanien - 100% el.

10.12.2019

Är detta ens möjligt? Kommer inte detta bara innebära massa kaffe, rastlöshet, irritation och ta bort semester och resekänslorna? Många funderingar innan vi faktiskt satt på färjan från Göteborg och Kiel och våran "100% el resa" kunde börja. Okej, 100% blev det givetvis inte för vi tog en färja och flög hem ska inte påstå att vi är miljöhjältar. Man ska inte sticka under stolen att man fuskar. 

Vad är det för elresa jag pratar om? Vadå miljöhjältar? 
Under 3 veckor testade vi på hur det var att resa med en 100% el motorcykel. En Zero DSR. Till er tekniknördar där ute så kan jag säga att Zero har tagit fram motorcyklarnas tesla! Jag ska inte babbla om procent, watt och siffror om hur långt och snabbt vi har kört. Utan detta är utifrån me, myself and I, vad en sån som jag tycker om att resa med el motorcykel. När jag dessutom vinkade jag adjö till Andreas vid franska kusten i Béziers och hämtade upp han en vecka senare i Barcelona så fick jag testa på hur det vara att för första gången resa som en solotraveler! Genom Carcassonns kullerstensgator över bergen i Pyreneerna och slutligen njuta av strand och stadslivet i Tarragona. 

Jag tycker vi hoppar över en vecka genom autoban, regn och min vecka som baksätesåkare och gå direkt in på min egen vecka. Från Bezei till Barcelona. 



"Pustar ut, 203km!"

Nervositet & längtan

1.

Vaknade upp i ett tält, själv. Hade räknat kilometer, procent och planerade mer än vad jag hade behövt eftersom sträckan jag skulle köra idag var så pass kort att jag skulle ha tagit mig hela vägen även fast jag hade kört i 100km/h. Igår lämnade Andreas mig och nu var det dags för mig att resa själv. 

Det första jag märker är hur lång tid det tar att packa ihop tält, sovsäckar och spänna på allt på motorcykeln själv. Något man tog som en självklarhet att bli klar med på 20min när man var två. När detta var i sin ordning kunde jag tillslut backa bak motorcykeln från campingplatsen, styra upp den i rätt riktning och sedan börja åka. Min längd på 164cm går så jag inte kan sitta på motorcykeln och backa med fötterna eftersom jag är för kort. Så istället får jag gå bredvid och putta och med all min kraft styra upp batteriklumpen i rätt riktning först. Men allt går om man vill. 

Min första destination var Carcassonne. Resan dit i sig var inte så spännande. Menar, det var asfalt och vägen var rak. Men när jag väl kom fram till denna extremt stora riddarborg, Frankrikes största monument. Då kändes det som jag har valt rätt första destination. Wow, här ska det avnjutas vin på en kullerstensgata! Men först leda in den tysta Zero motorcykeln in till mitt hotell, från 08-20 är det nämligen fordonsförbud i fästningen. Tur jag kör med el så jag kan använda mig utav gas när jag går försiktigt genom de smala gränderna till mitt boende. 


2.

Kommer jag ta mig hela vägen till Andorra? Nu ska jag upp, över och runt de berg som avgränsar Frankrike från Spanien in i bergen. Nämligen Pyreneerna! 

Sträckan idag var närmare 190, jag kommer behöva stanna och ladda. Fick tips från en trevlig receptionist att Ax-les Thermes en liten skidby var ett fint stopp för en lunch. Men på sommaren är det ett perfekt stopp för oss med motorcykel som är ute och leker bland serpentinvägarna i bergen att stanna till. Visst hade han rätt, jag var inte den enda på motorcykel i den lilla byn. Jag parkerade motorcykeln utanför en restaurang med uteservering och bad snällt om att få låna ett vanligt tvåhålls uttag. Eftersom Zero´n endast behöver 6Am så är det inga problem att ladda den lite var som helst. Fick ett ja och började dra in min långa 25m förlängnings sladd genom restaurangen. Svårt att inte dra åt sig all uppmärksamhet när man sätter igång med en sladdscen dansandes genom alla bord. Det började med en brittisk man, sedan två andra män med så som mig motorcykel kläder på och till sist servitören. De fyra männen kom fram och ville veta ALLT om motorcykeln. Hur långt kommer man? Hur långt har du rest? Hur mycket 100% drar den? Max distansen? Ja, allt. Tur jag hade frågat ut Andreas innan om lite fakta kring hojen innan han lämnade mig. Här fick jag känna mig som en miljöhjälte, en symbol för el och klimatkrisen!
 Tror Greta hade varit stolt. 

3.  

Jag tog mig till Andorra! Med hela 13% kvar tack vare en god lunch i Ax-les Thermes. Åter igen bestämde jag mig för att ta en camping plats. Det var faktiskt så att de hotell jag hade kollat på först erbjöd mig inte gratis laddning utav hojen. Idioti kan jag tycka, men bonus för mig som hittade en campingplats istället. Med campingar kommer även de långtradiga packandet utav tält och packning innan man kan börja rulla iväg. Men det är alltid värt det!

Idag tänkte jag testa min distansskräck och laddångest. Att försöka ta mig 203km. Läskigt var minst sagt vad jag tänkte och tyckte precis hela dagen. Det kommer gå bra om jag hittar någonstans att ladda. Men denna dag var det inte lika lätt. Frågade på en bensin station som sa nej men rekommenderade mig till en service station. Efter mycket tjatande gick dem med på att låta mig köra in hojen i garaget och ladda. Det enda var bara, ENDAST 35min fick jag ladda sedan hade dem deras siesta. Denna himla siestan... 

Det kändes som jag körde och höll andan samtidigt. Kommer det att gå? Faktiskt så hade jag mer marginaler än jag hade trott när jag kom fram till en campingplats, 5km utanför Tarragona. Jag hade 6% kvar. Här pustar jag ut! Mycket och länge. Vid stranden med en öl. Det var välbehövligt. Jag hade klarat mina 203km!


Sammanfattning:

Jag har haft åsikter och sagt att "el är ocoolt". Jag har sagt och tyckt en hel del utan att ens ha någon aning om vad det är jag snackar om. Detta tror jag att fler ha gjort. Jag har fått höra mycket negativt från människor omkring mig angående att köra fordon med el. Just när det kommer till just motorcyklar så har det en coolhetsfaktor. Att kör hoj ska vara coolt, bara coola kör, det är coolt att köra fort, man ska ligga lågt i svängarna för det är coolt. Detta vill jag med all min makt tysta ner, kanske för jag inte förstår. Varför en Tesla är cool och en Zero är ocool? Två maskiner, ena har två däck och andra fyra, båda drivs på el. Jag tror det är för att det bara är coola som kör hoj. Vem som helst kan köra en Tesla men bara coola kör hojar. Eller det är vad jag tror att människor tror ibland. Idioti. El är varken coolt eller ocoolt det är hållbart och vettigt! 

Rent maskinellt så är jag nöjd med att ha kört en lång resa på el, utan snabbladdare dessutom. Detta innebär att ladda från 0-100% tar 10 timmar. Jag var nervös innan för jag är inte så bra på matte att jag kan räkna ut watt, ampär, avstånd per procent etc. Men det gick och det gick bra. Något jag älskade var att köra i bergen, enbart gas. Inga växlar att hålla på med utan ren körglädje. Dessutom får du tillbaka el när du rullar på motorbroms i nedförsbackar. Perfekt!

Något jag tänker tvärsåga rakt av! Vill skylla på motorcykeln men tror dock att det är mitt och Andreas fel som inte packa bättre. Men att åka två med packning i form av en duffelbag och sidväskor var ett rent helvete för mig där bak. Mina fötter och knän fick sig en rejäl omgång varje gång jag satt mig på motorcykeln. TIPS! Köp en passande topbox med pakethållare. 

Tips nr2, köp en korsordsbok eller en snabbladdare för det är mycket tid som går åt till att passa motorcykeln så ingen drar ur kontakten (vilket hände oss i Kiel och 5 timmar potentiell laddning hände aldrig för en dam på ett cafe drog ur vår sladd). 

Jag är absolut nöjd med resan. Att få sällskap 2 veckor av 3 och resa själv för första gången. Allt detta har varit utmanande och lärorikt. Det har varit spännande att få uppleva att även Andreas elladdade hjälte klarar sig upp över branta pass i bergen. Vi hade mycket regn i början men blev belönade med sol och värme i Spanien och Alicante som var vårat slutmål. 

Heja el vill jag sluta med att säga. Inte för att det kan rädda hela världen utan för att uppmuntra folk att tänka om, och tänka framtid. 


Att sitta bakpå motorcykeln fastklämd mellan Andreas och en duffelbag har jag inte så mycket positivt att säga om. 

Förutom! Att det ger möjlighet att fota alla vackra landskap och vägar. 

"When in doubt, ride it out" 

Jag älskar att sova i tält! Att komma fram efter en lång dag på resande fot. Packa upp sitt hem. Öppna en vinflaska och sedan lyssna på en First aid kit låt från min lilla JBL högtalare samtidigt som man lagar ihop en måltid på gasköket. Det är livskvalite!!

Vi gjorde ett stopp hos en vingård och provade fylliga friska viner från Priorat. En ny favorit att lägga till vintoppen absolut! 

Att vi fick ladda motorcykeln i deras destilleri var bara ett stort plus!

Ja till hållbart!

Instagram: Tewertson
Alla rättigheter reserverade 2019
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång